Tuesday, August 27, 2013

HOT ISSUE [MUST READ] <-- WTF?

20,000 Pelatih Di Institusi Latihan Kem. Kesihatan Nikmati Kenaikan Elaun

IPOH, 15 Okt (Bernama) -- Kira- kira 20,000 pelatih peringkat sijil dan diploma di semua institusi latihan Kementerian Kesihatan akan menikmati kenaikan elaun antara 60 dan 88 peratus mulai tahun depan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pelatih peringkat sijil akan menerima RM835 sebulan berbanding RM517 sekarang, manakala pelatih peringkat diploma pula menerima RM1,166.58 berbanding RM621.21.

Kenaikan kadar elaun itu yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Belanjawan 2013 membuktikan kerajaan sangat prihatin dengan beban kos sara hidup yang ditanggung pelatih, katanya kepada pemberita selepas merasmikan konvokesyen Institut Latihan Kementerian Kesihatan, di sini hari ini.

Selain itu kata Liow, kementerian juga akan mewujudkan 12,000 jawatan baharu jururawat bagi tempoh 2012 hingga 2015 untuk meningkatkan perkhidmatan kejururawatan selain menampung keperluan klinik dan hospital baharu.

Katanya sebanyak 60,000 jururawat sedang berkhidmat dengan kementerian itu sekarang.

Beliau berkata kementerian juga mengalu-alukan lebih banyak penyertaan kaum bukan bumiputera dalam perkhidmatan kejururawatan sektor awam.

"Kita berharap jumlah itu akan terus meningkat supaya kadar ideal jururawat kepada penduduk di negara dapat dicapai. Ada program khusus di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam untuk menarik minat golongan bukan bumiputera sertai sektor awam," katanya.

Liow berkata pada masa sekarang hanya kira-kira 20 peratus bukan bumiputera berkhidmat sebagai jururawat dalam Kementerian Kesihatan dan kadar ideal ialah seorang jururawat bagi 200 penduduk, berbanding 300 orang sekarang.

Pada majlis itu beliau turut melancarkan buku mewah Institusi Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia yang memuatkan sejarah 50 tahun perjalanannya dalam melahirkan ribuan anggota Sains Kesihatan Bersekutu, sejak penubuhan Kolej Latihan Jururawat yang pertama pada 1947 di Pulau Pinang dan Johor Baharu.

Sebanyak 9,361 penuntut dari 33 intitusi latihan kementerian itu menerima sijil dan diploma masing-masing pada konvokesyen yang berlangsung selama empat hari sejak Sabtu lepas.

-- BERNAMA
 salam all,as u guys can see, seriously ape bondo eh ni?
alhamdulillah.bagus,elaun makin naik.its good.the intention is good,but y?
ask urself,think deeply,why so sudden smua nak naik?
i know,gaya sy ckp ni might naikkn darah dato' misai..
sy pun suka kalau elaun naik..
zaman skrg where duit jdik something yg sgt2 dahsat
even ade yg buta jz bcoz of duit,
sumpah sy gase pening,
sbb sy gase malaysia ni xcukup maju lagi,,,

Sy dpt posting kt tmpt yg mmg xmaju. tp boleh la..
boleh consider. Alhamdulillah.

tp main point. MANA JANJI2 YG MCM KT ARTIKEL ATAS TU?

tnye adik junior, xpun msuk dlm angka 1K tu -.-"

*duckface*

KERANA AKU MANUSIA BIASA

salam all. here is an article my friend's friend shared in a page.
n im glad to share it with u guys, =)
seriously. im touched.
Assalamualaikum. .. Semoga bermanfaat.. .... baik utk yang melamar ataupun yg dilamar, ataupun bagi yang sudah berumah tangga......
Renungan buat yang sedang mencari pasangan hidup ataupun yang sedang mengemudi bahtera rumah tangga.. Mengapa? Kerana Dia Manusia Biasa ......
Kerana Dia Manusia Biasa ...
Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu?
Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawapan kerana Allah hinggalah jawapan duniawi.
Tapi ada satu jawapan yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawapan dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib.
Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti, Dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.
Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka Berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.
Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya.
Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. . ..!!!
Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan Untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu (benar-benar sibuk).
Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara.
Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing.
Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap dirumahnya.
Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.
Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa Kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur. "Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya faham keadaanya ketika ini.
"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."
"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik.
Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan.
"Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya.
Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpa mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati.
"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya putih. Hehehehehehe. .........
"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya.Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu........
************ ********* ********* ********* ********* ********* *********
Kepada Yth ........
Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya
Assalamu'alaikum Wr Wb
Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai.
Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ..... Untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa.
Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak.
Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.
Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.. Cinta saya juga biasa saja.
Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.
Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.
Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda.
Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak Berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.
Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho Dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin
Wassalamu'alaikum Wr Wb
************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ***
Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah.
Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa.
Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.
"Kenapa kamu memilih dia......?"
"Kerana dia manusia biasa....... . " Dia menjawab mantap. "Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya.
Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku.."
"Maksudnya?"
"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin.
"Ssttt...... ." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami memasang telinga.
Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.
"Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya.
"Gik.....?"
"Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.
Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur Segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang Tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.
Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.
Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan.
Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.
Maka semua menjadi indah.
Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan.
Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah. Jadi, bagaimana dengan cinta?
Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.
Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).
Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.
Wallahu 'alam
* Kalau rajin.. Tolong sebarkan petunjuk ini kepada saudara Muslim Muslimat yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.
"Life without friendship is like the sky without sun..."
Apabila nafsu dikuasai syaitan, insan menjadi haiwan dan jiwa mulai akan tertekan.

Monday, August 19, 2013

Jual ikan.

Salam all.
Am i being selfish or is it bcoz im too tired nk lyn smua hal?
Even diri sendiri pun tkontang kanting nk urus.
Ksian kt mmbe.sgt2 ksian.
Then ade sorg ni ckp kt aku.
"ksian kt org bgai nk rak..diri ko?"

I am wrong.

Last evening,
worst.and yes. i am wrong. i admit it.
what happened? let only us yg terlibat je shj.
but yes, i am wrong.


--------------------------------------------------Today----------------------------------------------------------
· 
6:48am
Slm.**** sorry ye.smlm. Bad tempered. Sorry maaf..sorry sesangat
· 
7:18am
**** mmg trasa adha ckp mcm tu....hormat la skt **** bkn umo bwh adha.....da la dpn2 dowg...klo x ikhlas nk tlg bgtaw awl2....**** x ksah...sshla kte je jg hati org....**** kalo nk gado da lama ley wt cmtu tp **** mls.....
· 
7:21am
Bkn x ikhlas tlg.tp dah tgh geram blggr. Geram ngn diri sendiri sbnrnye. N **** pulak lg ckp n ckp. Maaf la klu terasa.

·  GAMBAR
7:23am
&&&&&&&
Apa2 la **** just bgtaw apa yg **** rasa....

· 
7:23am
Sbb tu nna x komen ape. Kak zack pun. Klu hal lain sy ok. Jgn sebut hal kreta je.. Maaf sgt
Lpas ni jgn **** ingt sy xikhlas nk tlg..
Mmg nk tlg smlm. Btul **** ckp smlm.cuma timing ckp tu..xkna skit...sorry


·GAMBAR 
7:27am
&&&&&&&
Ye la sbnarnya **** taw la jln smlm **** da dok sini lm dr adha....tp adha dgr ckp kak zeck tu **** x berbunyik pastu da sesat nk mody2 plk....x pe la lps ni **** taw la mn kwn yg **** ley kwn n x....

· 
7:41am
Ye.sbb **** dah lame dduk sy ade tnye kn **** tau x. Tp **** snyp.sy tnye j la spe2 yg sy nk tnye. Up to u la ****.

* GAMBAR & LINK KE PROFILE TELAH SAYA HIDE.
* SAYA X SEBUT NAMA ATAS ALASAN PRIVASI.

 MAAFKAN SAYA.


popular post