Tuesday, September 14, 2010

Kenapa Aku Diuji ?



“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216


KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286


RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.”
- Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
-Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
-Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ..
-Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
-Surah At-Taubah ayat 129


ARGHHH AKU TAK TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!

“… .. dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

Wednesday, September 1, 2010

muhasabah

Me

salm

*salam


Anwar

waalaikumslm


Me

may i ask u something?


Anwar

yes


Me

how can u changed??for good?

i mean

ye la..

kn tyme elemntry skul tu ko cam ......

huhuh

u chnged a lot ek?


Anwar

abis tu knape?


Me

bgus laaa

impressed

sbb da try gak nk brubh.

su.sah!


Anwar

knl hazirah taharin?


Me

yes

i know he

*her

y?


Anwar

rujuk pd dia


Me

huhuh.okeh


Anwar

dia lg pakar dlm nk bg nasihat


Me

thnx

hah

erm..

o krenye

ko skali ngn dy laa??

kt mne ye?


Anwar

ya

dia ada kat uia

amek kos biosains

vice president


Me

hahah

sngt3 rndu dy

:(:(


Anwar

ko ada no dia x?


Me

xde

yes

ja.hil kn?

ade kwn such a nice prson,

bt yet


Anwar

013*******


Me

i didnt even make frens wth her


Anwar

apehal?


Me

i'd chged

a LOT

dr skula

mken trun2.....

so dlu agak xske wat kwn ngn dy

dy BAik.

sy sgt x BAIK


Anwar

manusia bleh brubah


Me

susah laaaa! :'(:'(


Anwar

di mana ada kemahuan d situ ada jln


Me

k


Anwar

anyway, selamt berknln ngan hazirah

blajar lah sesuatu dr dia


Me

insyaAllah,i will

thnx

so much

:):)



Anwar is offline 12:04am

popular post