Tuesday, December 14, 2010

message dari ayah

message dari ayah:

Didalam beberapa hari ini ayah selalu saja bimbangkan keselamatan anak-anak ayah terutama yang duduk bersendirian dan jauh daripada pengawasan ayah. Ayah tahu anak-anak ayah sudah besar dan pandai menjaga diri masing-masing tetapi ayah tetap bimbang tentang perkara-perkara yang ayah sendiri tidak tahu. Barangkali soal makan minum dan tempat tinggal dapat diuruskan dengan baiknya, bagaimana pula tentang pergaulan dan pengurusan kewangan? Disini ayah berharap supaya anak-anak ayah jangan tinggal sembahyang dan sembahyang pada waktunya (jangan tangguh-tangguh). Insyaallah jika ini dipatuhi masaalah kewangan dan pergaulan dapat diatasi. Allah sayang dan selesa kepada orang yang menjaga sembahyang. Perkara-perkara buruk tidak dapat menghampiri kita. Perkara kedua yang hendak ayah katakan ialah berterus teranglah dengan ayah dan emak,jangan sembunyi-sembunyi sesuatu, jika ada masaalah kita bincang,jangan tanya kawan-kawan saja,anak ayah kan ada emak dan ayah lagi. Anak ayah cuma TIGA sahaja. Perkara-perkara buruk boleh masuk didalam badan kita bilamana kita tidak menjaga pakaian,asalkan muat kita pakai saja,asal pada fikiran kita sesuai kita pakai saja.Ingatlah, hari-hari ayah selalu kata, apa saja yang anak-anak ayah buat dan lakukan jika baik ayah dapat pahala dan jika jahat ayah dapat dosa. Ingat ini: emak kita dipanggil ustazah, ayah pengerusi taman. Sama-samalah kita jaga."Jaga hati mu, Jaga hati ku" ,ayah mu.


Thursday, November 4, 2010

kekasih halal

Di atas hamparan sejadah suci

Hamba menadah kedua telapak tangan ini

Bagi memohon keampunan dan rahmat dariMu

Agar diberikan hamba hidayah serta taufiqMu

Supaya tidak tersimpang hamba dari jalanMu…


Hati hamba merasa hambar dan sunyi

Tanpa iman dan semangat taqwa dalam hati

Jiwa hamba kosong dan takkan berisi

Melainkan dengan redha Yang Maha Mengetahui

Yang menemukan hamba dalam bingkisan restu Yang Maha Mengasihani…

Saat tasbih mengisi ruang kosong di jari-jari

Mulut dan hati hamba bersatu berzikir mengingat ILAHI

Jiwa hamba terisi dengan munajat di malam hari

Diri ini hamba abdikan buat Pencipta langit dan bumi

Moga dosa-dosa lampau dapat dihapusi dan diampuni…


Kening ini hamba rapatkan di atas hamparan murni

Sujud dahi hamba mencecah ke bumi

Tanda syukur hamba akan kebesaran ILAHI

Tidak terukur nilai cintaMu yang tinggi

Tidak terhitung nilai kasihMu yang bertambah setiap hari…


Ya Rabbul Izzati…

Sudikah Kau menerima cinta hamba yang hina dengan longgokan dosa ini??

Semoga keampunan mendapat tempat untuk hamba yang sering lupa diri

Semoga rahmatMu sentiasa hadir menemani

Agar kehidupan duniawi dan ukhrawi hamba diredhai …


Hamba amat mendambakan cinta dariMu

Hamba juga mengharapkan pertemuan denganMu

Diri hamba ini dahaga akan belaian kasihMu

Hamparan sejadah suci hamba buktikan padaMu

Sujud cinta hamba hanyalah untuk Tuhan yang berkuasa di atas segala sesuatu…

Aku selalu mohon pada Ilahi agar aku mendapat jodoh dengan insan pilihanNya. Aku ingin cintaku dekat denganNya. Aku ingin mendapat bimbinganNya dalam melayari kehidupan bahagia yang ku idamkan.

Dalam mencari sebuah hikayat cinta

Hati yang tulus murni amat sukar ditemui

Sukar mencari jiwa yang menerima seadanya

Cinta manusia hanyalah pinjaman di duniawi

Cinta ILAHI jualah yang kekal selamanya

Hanya insan terpilih akan memiliki cinta sejati di uhkrawi…


Hadirkanlah dalam cerita hidupku

Seorang insan bernama teman

Yang sentiasa berada di dalam doaku

Bersama diriku menempuh onak perjuangan

Rela sehidup semati dalam pimpinan agamaMu

Agar dapat merasakan kemanisan iman…


Temukanlah aku dengan cinta yang mencintaiMu

Cintakanlah hatiku dengan cinta yang merindui syahid fisabilillah

Bukan cinta yang berlandaskan hawa nafsu

Kerana syaitan akan menjadi pemisah

Antara cinta hakiki dan cinta palsu

Yang hanya menyebabkan hati terbelah dan berpecah…


Berilah hatiku kekuatan dan ketabahan

Dalam mencari cinta seorang insan

Bersenjatakan kekebalan iman

Berperisaikan doa dan kesabaran

Dalam mengahadapi dunia yang penuh kepura-puraan

Menjadi sebuah permainan hidup yang mensia-siakan…


Satukanlah hatiku ini dengan sekeping hati murni

Yang membawa aku ke arah jalan kebenaran ILAHI

Yang bisa menjadi bukti lafaz cinta suci

Pada pandangan ALLAHURABBI

Agar berkekalan hingga ke syurga abadi

Dan berbahagia di taman indah firdausi…


Bisakah dicari dalam dunia yang fana’ ini

Seorang teman hidup idaman hati

Yang memiliki keteguhan iman yang tinggi

Dan mempunyai hati yang tulus suci

Serta kaya dengan budi pekerti dan akhlak terpuji

Dalam menghulurkan cinta sejati???

Semoga cinta yang sejati akan ku temui

Semoga hari itu akan menjadi saksi

Pertemuan dua hati murni di hadapan ILAHI

Di depan pintu gerbang syurga hakiki dan abadi…

Saturday, October 30, 2010

YOU CAME TO ME



You came to me
In that hour of need
When I was so lost
So lonely
You came to me
Took my breath away
Showed me the right way
The way to lead

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want
Is to be with you
You are my one true love
Taught me to never judge
Now all I want
Is to be with you

Allahumma Salli 'ala Sayyinda Mustafa, 'ala Habibeeka, Nabi'eeka, Mustafa

You came to me
In a time of despair
I called on you
You were there
Without you
What would my life mean?
To not know the unseen
The worlds between

For you I'd sacrifice
For you I'd give my life
Anything...
Just to be with you
I feel so lost at times
By all the hurt and lies
Now all I want
Is to be with you

Allahumma Salli 'ala Sayyinda Mustafa, 'ala Habibeeka, Nabi'eeka, Mustafa

Showed right from wrong
Taught me to be strong
Need you more than ever
Ya Rasul Allah
You came to me
In that hour of need
Need you more than ever
Ya Rasul Allah

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want
Is to be with you
You are my One True love
Taught me to never judge
Now all I want
Is to be with you





Saturday, October 2, 2010

"Count On Me"

[Verse 1]
If you ever find yourself stuck in the middle of the sea
I'll sail the world to find you
If you ever find yourself lost in the dark and you can't see
I'll be the light to guide you

Find out what we're made of
When we are called to help our friends in need

[Chorus]
You can count on me like 1, 2, 3
I'll be there
And I know when I need it
I can count on you like 4, 3, 2
And you'll be there
'cause that's what friends are supposed to do oh yeah
ooooooh, oooohhh yeah yeah

[Verse 2]
If you're tossin' and you're turnin
and you just can't fall asleep
I'll sing a song beside you
And if you ever forget how much you really mean to me
Every day I will remind you

Find out what we're made of
When we are called to help our friends in need

[Chorus]
You can count on me like 1, 2, 3
I'll be there
And I know when I need it
I can count on you like 4, 3, 2
And you'll be there
'cause that's what friends are supposed to do oh yeah
ooooooh, oooohhh yeah yeah

You'll always have my shoulder when you cry
I'll never let go
Never say goodbye

[Chorus]
Oh, You can count on me like 1, 2, 3
I'll be there
And I know when I need it
I can count on you like 4, 3, 2
And you'll be there
'cause that's what friends are supposed to do oh yeah
ooooooh, oooohhh

You can count on me 'cause I can count on you

ps..:thanks to azlyrics.com yg provide lyrics yg i need.heheh.
to frens..i really mean it when im saying it..so...hayati la lagu n lyrics ni...

Tuesday, September 14, 2010

Kenapa Aku Diuji ?



“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216


KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286


RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.”
- Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
-Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
-Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ..
-Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
-Surah At-Taubah ayat 129


ARGHHH AKU TAK TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!

“… .. dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

Wednesday, September 1, 2010

muhasabah

Me

salm

*salam


Anwar

waalaikumslm


Me

may i ask u something?


Anwar

yes


Me

how can u changed??for good?

i mean

ye la..

kn tyme elemntry skul tu ko cam ......

huhuh

u chnged a lot ek?


Anwar

abis tu knape?


Me

bgus laaa

impressed

sbb da try gak nk brubh.

su.sah!


Anwar

knl hazirah taharin?


Me

yes

i know he

*her

y?


Anwar

rujuk pd dia


Me

huhuh.okeh


Anwar

dia lg pakar dlm nk bg nasihat


Me

thnx

hah

erm..

o krenye

ko skali ngn dy laa??

kt mne ye?


Anwar

ya

dia ada kat uia

amek kos biosains

vice president


Me

hahah

sngt3 rndu dy

:(:(


Anwar

ko ada no dia x?


Me

xde

yes

ja.hil kn?

ade kwn such a nice prson,

bt yet


Anwar

013*******


Me

i didnt even make frens wth her


Anwar

apehal?


Me

i'd chged

a LOT

dr skula

mken trun2.....

so dlu agak xske wat kwn ngn dy

dy BAik.

sy sgt x BAIK


Anwar

manusia bleh brubah


Me

susah laaaa! :'(:'(


Anwar

di mana ada kemahuan d situ ada jln


Me

k


Anwar

anyway, selamt berknln ngan hazirah

blajar lah sesuatu dr dia


Me

insyaAllah,i will

thnx

so much

:):)



Anwar is offline 12:04am

Sunday, August 29, 2010

al-insyirah

Dimulai dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

1.Bukankah kami telah melapangkan bagimu dadamu (wahai Muhammad)?

2.Dan kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu


3.Yang memberati tanggunganmu (dalam menyampaikan dakwah)


4.Dan Kami telah meninggikan bagimu sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat nabi dan pelbagai kemuliaan)


5.Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan


6.Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan


7.Apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal salih), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal salih yang lain)


8.Dan hanya kepada Tuhamu sajalah, hendaknya engkau berharap


cinta itu??

dear my old dumb diary,
nothing much to say here,,
i'm missing someone sooo damn much,
dont know why,,
sometimes i hve had d thought of might being play by M
am i being toooooooooooooooooooooooo afraid of losing @
it is just me yg being overprotected???

huhh..aigooo...
term ape yg aku gune kt ats tu??

@ it is juz bcoz yg sy syg sgt3 kt M?hhhuhuh

ok.point penting skg ni...kne byk bdoa,,
klu si dia untuk aku..allah akn tolong..

Saturday, August 28, 2010

rhythm of love

My head is stuck in the clouds
She begs me to come down
Says “Boy quit foolin’ around”

I told her “I love the view from up here
The warm sun and wind in my ear
We’ll watch the world from above
As it turns to the rhythm of love”

We may only have tonight
But till the morning sun you’re mine all mine
Play the Music low and sway to the rhythm of love

My heart beats like a drum
A guitar string to the strum
A beautiful song to be sung

She’s got blue eyes deep like the sea
That roll back when she’s laughing at me
She rises up like the tide
The moment her lips meet mine

We may only have tonight
But till the morning sun you’re mine all mine
Play the Music low and sway to the rhythm of love

When the moon is low
We can dance in slow motion
And all your tears will subside
All your tears will dry

And long after I’ve gone
You’ll still be humming along
And I will keep you in my mind
The way you make love so fine

We may only have tonight
But till the morning sun you’re mine all mine
Play the music low and sway to the rhythm of love

Wednesday, August 11, 2010

Rindu Bertamu

Ya ALLAH...

Rindunya aku padanya..

Antara dua belas yang kukenal..

Dia yang paling istimewa..

Sungguh istimewa..

Tidak kunafikan..

Namun,layakkah aku menyatakan rindu padanya?..

Adakah dia rindu untuk menemuiku?..

Rindukah dia kepadaku?..

Aku selalu mensia-siakan kehadirannya..

Tidak kuhiraukan sungguh-sungguh..

Apa yang ada padanya,aku pandang sebelah mata..

Terkadang hatiku tidak tulus..

Sedangkan dia Kau kurniakan..

Dia yang Engkau tentukan..

Yang mentarbiyah aku..

Mendekatkan diriku padaMu Ya ALLAH..

Mendidikku menjauhi segalanya yang Kau murka..

Membersihkan hatiku dari noda yang silam..

Tapi aku susah benar untuk menyedari semua itu..

Berdosanya aku..

ALLAH Ya Rahim...

Ampunilah aku..

Berikanlah aku peluang kali ini..

Untukku membetulkan apa yang aku silap..

Menampal mana yang terkoyak..

Aku rindukan dia Ya ALLAH..

Sebelum mataku rapat terpejam..

Izinkan aku bertemu dengannya..

RAMADHAN...


psst: ramadhan...im missing u so much,alhamdulillah kte dpt bertemu ag..insyaallah..

ridin solo-jason derulo

rIdIn sOlO..!!heheh

Yeeeeeyeeeah, yeah, yeah, yeah,
I’m feeling like a star, you can’t stop my shine, I’m loving cloud nine, my head’s in the sky,
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m ridin solo, sooloooo.

Yeah, I’m feeling good tonight, finally doing me and it feels so alright, oh,
Time to do the things I like, going to the club everything’s alright, oh,

Noo to answer to, Noo is? like u, no,
And since I got the hold of me, I’m living life now that I’m free, yeah,

Telling me to get my shit together now I got my shit together, yeah,
Now I made it through the weather better days Can’t get no better
I’m so sorry that it didn’t work out I’m moving on,
I’m so sorry but it’s over now, the pain is goooone,

I’m putting on my Shade to cover up my eyes,
I’m Top UP/ON in my ride, I’m heading out tonight,
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooo.
I’m feeling like a star, you can’t stop my shine, I’m loving cloud nine, my head’s in the sky.
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooo.

Now I’m feeling how I should, never knew single could feel this good, oh,
Stop playing miss understood, back in the game, who knew I would, oh,
So flex how I spread my wings, loving myself makes me wanna sing, oh,
Oh yeah, yeah, yeah, yeah, yeah,

Telling me to get my shit together now I got my shit together, yeah,
Now I made it through the weather better days are Can’t get no better
I’m so sorry that it didn’t work out, I’m moving on,
I’m so sorry but it’s over now the pain is goooone,

I’m putting On my Shade to cover up my eyes,
I’m top UP/ON in my ride, I’m heading out tonight,
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooo.

I’m feeling like a star, you can’t stop my shine, I’m loving cloud nine, my head’s in the sky.
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooo.
Riding solo, soooooloooo, yeah it’s like S… O… L… O… S… O… L… O… S… O… L… O…
Living my life and got stress nomore,

I’m putting on my Shade to cover up my eyes,
I’m Top UP/ON in my ride, I’m heading out tonight,
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooo.

I’m feeling like a star, you can’t stop my shine, I’m loving cloud nine, my head’s in the sky.
I’m solo, I’m riding solo, I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooo.
I’m riding solo, I’m riding solo, sooloooowoooo.

It’s 2009, I’m riding solo, sooloooo, I’m riding solo, sooloooo.

Sunday, August 8, 2010

arts


every day is a new day to me..!
ganbatte!


take it seriously..i LOVE this pic.sgt2 suke,,
edited by noor pixie.hehehh


heheh,its me with her againn...



taman jubli..
d 1st time we'd ever singgah n jog there..
huhuh.seronot x terkata.hah.


ISLAM IS THE ONLY WAY OF LIFE..
LOVE LIFE,LIVE LIFE
LEARN,LAUGH,LIVE

have enough sayin'
adha.

salam..

okeh.taking a long tyme jotting in u la my dear ol' book
currently landing on my best frens katil.yg sgt sodap mnatap laptop..
missing u my ol' diary,,
i used to jot in u been a while sgt...
lately mmg agak mood swing+mls+BZ tahap giga+tera n bla3..

book,,siyes,,,down gler harini,,,

anyone here yg nk dgr x??????????

pleaseeeeeeee

Tuesday, July 27, 2010

a world full of......?

salam....
'ere i jz wanna jot tht im in self destructive mode!
do not disturb!
i'll easily get angry lorh!!!
erm..
wat makes my head spinning whizz-whooping spongiosa+acetabulum+acetate+kCl+ H2O plus all d ingredients da tcmpur aduk..dcmpk buang jauh2 k alaska pergh!


damn! f*** wth aku mmperek nih?????

haduuuiiiiiiiiiiiiiiiiii,,,

een,,,
i relly need u laa

bella...
i miss u f***ing damn much loh!

na,
i wish u could understands,.....

Thursday, May 20, 2010

doc's s**** !!!

hello there!
look what we have 'ere..

erm currently busy at my clinical experience kt HSAH..
pergh
damn doc's
most of the housemen's are s****!!

im sorry if my words are damn much rude..
tp ade ke patot wat prosedur biar je dowh???????????

micro.o byk dowh virus+bact+n seangktn dgn nye bleh mrebak dowh!!!
makcik tu da la tnat....
nk insert chest tube pon x reti nk kmas balik ke??

ctaract towel yg bleeding + povidone tu ko bleh tggl j ats katil kt mkcik tu????

heh..s**** gler kowt!!!

btw the trooley that u'd used bkn nk kmas,,,,
bkn susah mane...yg x ptot n xnk gune da buAng kt

Thursday, March 18, 2010

Muslimah Memang Tak Guna


Saya percaya bahawa apabila anda mula-mula membaca tajuknya, dan membacanya mengikut intonasi yang betul, anda tersangat tidak bersetuju. Sebelum anda mengatakan rasa tidak puas hati itu, eloklah dahulu anda bertenang dan baca dengan teliti semua fakta yang dikemukakan.
Jika ada mana-mana point yang tidak tepat, nyatakan komen anda secara terbuka.

1. Perempuan yang bergelar muslimah itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai oleh perempuan jalang.

2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang tidak guna rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.

3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan islamnya memang tidak guna kata- kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @ jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan muslimah tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri.
Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri?
Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12 surah al-Hujurat.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya (tudung siput babi). Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak- anaknya.

7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini"Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik" 'Tunduk' di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan keberanian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. "Penyakit dlm hati" adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbang dgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan yang menjaga maruah islam memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti persembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick-non-glossy atau lipbalm sahaja?

9. Perempuan islam tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dlam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara yang terbaik.

10. Jadilah perempuan islam & muslimah yang B E R G U N A

*this is an article that i'd copied from a website.

Saturday, February 6, 2010

sejenak..

salam...
1st of all...aku rse cam ksian kt those yg mnjadik follower aku..
im getting lazy n lazy and lazy plus ngn ke bz-an nya...
sem 2 su.sah gler!!
oke,
here. i jz wanna share something i'd get frm a group that was called,,
s.g okeh..group ni leh dktekn in Layman's word is usrah,,
an actvty dat was done n yet still keep on doing...
but dat was in SEK.RAJA PEREMPUAN TAAYAH,ipoh..
but here..

the athmosphre lain gler,,,rse sdeyh sgt2..
so.sial!sgt2.
at least klu kt u @ kt matrix..klu ade actvty agama,,
xlaa tntgn dy dahsyat sgt...at least ade phk atsn yg tolong @arahkn..
here...all by ourselves...
even conducting an usrah pon we need to kept it as a secret,
damn tough!
yeah,,as 4 me n nana,,,we're frm skolah agama,,
so,,that problem x pnah trcetus pon..

here...sgt2 beza...

tp alhamdulillah..
these few days...
d surau is getting meriah..
jamaah mkin rmi...
sejuk ati...
even x slalu...but at least mlm jumaat x sie2..
alhamdulillah..

really hope yg surau tu makin makmur...

-peace-

Friday, January 1, 2010

new year?

a brand new year...
a brand new day..
a brand new me....
am i????
am us???
are we???

heheh.sindri pkir ek???
k.im just sitting quietly here..
stsrting blogging again..

popular post